ctrlRobot- uruchomilismy projekt dla dzieci z ASD, ZA i ich rodzeństwa, wspierający rozwój poprzez konstruowanie i programowanie robotów Lego Wedo i Lego Mindstorm

4 kwietnia uruchomiliśmy projekt ctrlRobot. Jest to projekt z programu ctrlAutyzm, grupę projektów wykorzystujących technologię w terapii dzieci z autyzmem

Informacje ogólne

ctrlRobot w tej edycji (kwiecień-czerwiec 2016) przeznaczony jest dla 20 dzieci w wieku 5-14 lat, z Autyzmem lub zespołem Aspergera oraz ich rodzeństwa.
Zajęcia realizowane będą we współpracy z naszym Partnerem  Centrum Autyzmu (ul Szopkarzy 8). Technologicznie współpracujemy z Kreatech


Dzieci podzielone są 4 grupy:
o Robotyka Mindstorms -  2 grupy 6 osobowe ( dzieci „zaawansowane”, wysoko funkcjonujące, sprawnie posługujące się komputerem, po pełnym kursie nauki programowania w języku Scratch)
o Robotyka WeDo -   2 grupy 4 osobowe (dzieci „początkujące”, znające komputer, ale potrzebujące w tym zakresie wsparcia)
W jednym dniu równolegle (w osobnych salach) pracują dwie grupy o Robotyka Mindstorms oraz Robotyka WeDo
Zajęcia realizowane będą w okresie kwiecień – czerwiec 2016 (10 tygodni + 1 termin rezerwowy), z opcją kontynuacji po wakacjach
Terminy grup : poniedziałki, środy : godziny 17 – 19
Pierwsze zajęcia odbyły się 4 kwietnia i 6 kwietnia.
Zajęcia prowadzone są w modułach 2 godzinnych.

 

Robotyka WeDo (5-7 lat)

Zajęcia dla dzieci z konstruowania i programowania robotów (dzieci z ASD, słabiej funkcjonujące )

Zajęcia skierowane są do dzieci w wieku 5-7 lat. Podczas zajęć dzieci uczą się logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej, kreatywności, komunikacji, pracy w grupie, konstruowania i programowania robotów. Zajęcia są szansą na zdobycie nowych umiejętności oraz poznanie podstawowych pojęć związanych z robotyką, automatyką, informatyką. Na zajęciach stawiamy przede wszystkim na naukę poprzez zabawę.

Uczestnicy korzystają z zestawów edukacyjnych Lego WeDo.  Zestaw zawiera elementy konstrukcyjne, czujnik ruchu, czujnik wychylenia, 2 silniki oraz oprogramowanie. Na zajęciach dzieci poznają podstawy robotyki poprzez tworzenie konstrukcji oraz ich programowania. Oprogramowanie WeDo pozwala na tworzenie w języku graficznym poleceń pozwalających na sterowanie zbudowanym modelem.

Podczas zajęć dzieci pracują pojedynczo lub w dwu-osobowych zespołach, do dyspozycji mają zestaw edukacyjny oraz komputer przenośny. Podczas zajęć pod czujnym okiem instruktora budują swoje konstrukcje. Następnie programują zbudowane wcześniej roboty, korzystając z prostego języka obrazkowego.

Zajęcia z robotyki dla dzieci to okazja na poznanie nauk ścisłych poprzez zabawę. Klocki rozwijają zdolności manualne oraz myślenie kreatywne od najmłodszych lat. Zajęcia z Lego WeDo dla najmłodszych to propozycja, która zachwyci każde aktywne dziecko pełne pomysłów i pasji twórczej. Zajęcia pozwalają przybliżyć dzieciom temat robotyki oraz zachęcić je do używania komputera, do tworzenia własnych rozwiązań oraz realizacji kreatywnych pomysłów. W ośrodkach edukacyjnych na robotyce praca w parach uczy pracy zespołowej, umożliwia kształtowanie umiejętności budowania partnerskich relacji w przedszkolu lub w szkole.

Wartości dydaktyczne związane z WeDo:
•    Budowanie i programowanie robotów,
•    Współpraca w grupach,
•    Poznanie podstawowych pojęć z robotyki, informatyki, elektroniki,
•    Przekonanie się, że nauka poprzez zabawę to sama przyjemność,
•    Rozwinięcie zdolności logicznego myślenia.

Robotyka Mindstorms

Zajęcia dla dzieci i młodzieży z konstruowania i programowania robotów (dzieci z ASD lepiej funkcjonujące, po ctrlScratch)

Zajęcia przy użyciu zestawów edukacyjnych do robotyki LEGO Mindstorms NXT i EV3 skierowane są do dzieci i młodzieży w wieku 8-14 lat. Podczas zajęć dzieci uczą się logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej, kreatywności, komunikacji, pracy w grupie, konstruowania i programowania robotów. Zajęcia są szansą na zdobycie nowych umiejętności oraz poznanie nie tylko podstawowych pojęć związanych z robotyką, automatyką, informatyką. Zajęcia z robotyki to  szansa na kształcenie twórczego myślenia oraz wyobraźni przestrzennej, które pozwalają lepiej zrozumieć świat oraz zachęcić do nauki przedmiotów ścisłych.

Podczas zajęć dzieci pracują pojedynczo lub w dwu-osobowych zespołach. Mają do dyspozycji zestawy edukacyjne, laptopy oraz pomoce edukacyjne.. Podczas zajęć pod czujnym okiem instruktora, budują swoje konstrukcje. Następnie programują roboty, korzystając z oprogramowania w języku graficznym. Programowanie pozwala „ożywić” konstrukcje.

Na zajęciach wykorzystujemy zestawy edukacyjne Lego Mindstorms NXT i EV3.  Zestawy zawierają mikrokontroler, 4 czujniki, 3 silniki, oprogramowanie oraz wiele przydatnych elementów konstrukcyjnych. W trakcie kursu z robotyki uczestnicy zdobywają wiedzę z budowy i programowania robotów, a także poznają terminy tj.: przekładnia, prędkość, moc silnika, trajektoria, algorytm sterowania. Uczestnicy piszą na laptopach programy zaczynając od prostych po bardziej zaawansowane algorytmy.
Wartości dydaktyczne związane z Lego Mindstorms:

•    Projektowanie i budowa działających autonomicznie modeli,
•    Wykorzystywanie sprzężenia zwrotnego w procesie programowania,
•    Praca z maszynami prostymi, przekładniami, dźwigniami, wielokrążkami,…
•    Pomiar czasu i odległości; operacje matematyczne – dodawanie, odejmowanie, dzielenie, mnożenie; szacowanie;
•    kompetencji językowych – tworzenie narracji, pisanie, wyjaśnianie, interpretacja.
•    Nauka języka angielskiego